Hrvatsko
društvo
ekonomista

Heinzelova 4a
Zagreb 10000
tel. 01/46 00 888
fax. 01/46 50 366
e-mail: hde@ingbiro.hr

facebook

linkedin

BROJEVI ::: AUTORI ::: PRETRAŽIVAČ

Studeni 2009. ::: Vol.60 No.11

    Jasna Prester

PROMJENA POKAZATELJA USPJEŠNOSTI HRVATSKIH PROIZVOĐAČA U GODINAMA 2006. I 2009. – JE LI PROMJENA REZULTAT JAČE KONTROLE?

Prethodno priopćenje

Hrvatska je mala zemlja s malim tržištem, pa orijentacija hrvatske proizvodnje samo na hrvatsko tržište neće biti dovoljna za opstanak. Zbog toga je potrebno istraživanje koje je svojevrsna inventura hrvatske proizvodnje iz godine 2006. i danas (longitudinalno istraživanje). U ovome ćemo radu prikazati kako su se promijenili prioriteti u posljednje dvije godine i usporediti pokazatelje uspješnosti iz netom provedenoga istraživanja i iz istraživanja provedenog godine 2006. Istraživanje od 2009. godine pokazuje da je kvaliteta došla na prvo mjesto kao konkurentski prioritet za razliku od istraživanja iz 2006., kada su troškovi bili na prvome mjestu. U nekim se pokazateljima (uglavnom vezanima uz kvalitetu), primjećuju poboljšanja, a kod nekih je zabilježen pad vjerojatno zbog recesije u svijetu. U ovome radu polazimo od pretpostavke da je poboljšanje performansi poduzeća rezultat poboljšanja kontrole u poduzeću. U svrhu ovog istraživanja korištena je faktorska analiza, ali se najprije proučavalo kako teoretski postavljen model - kontrola podijeljena u četiri grupe (financijske kontrolne mjere, unutarnje, vanjske i razvojne mjere) utječe na financijski rezultat poduzeća. Takva je analiza napravljena za dvije navedene promatrane godine i koeficijent koji prikazuje koliko dobro model opisuje podatke bolji je (Joreskog GFI) za podatke iz godine 2009. od onoga za godinu 2006., što dovodi do zaključka da je kontrola u poduzećima godine 2009. bliža teoretskim prijedlozima od one iz godine 2006. Osim toga analizirana je razlika u faktorima među teoretskim skupinama i onima kojima se koristilo u našim poduzećima u ova dva istraživanja. Ipak, problematika kontrole nije tako jednostavna i regresijska analiza pokazuje da se maksimalna dobit ostvaruje tek primjenom svih kontrola, a ne samo nekim kontrolnim mjerama, a u istraživanju za godinu 2009. naglašena je kontrola zadovoljstva kupaca.

Proizvodna poduzeća; pokazatelji uspješnosti; kontrola; longitudinalno istraživanje

Puni tekst (Hrvatski) Str. 634 - 659 (pdf, 197.64 KB)