PODUZETNIČKE NAMJERE STUDENATA PRIVATNIH SVEUČILIŠTA U TRANZICIJSKIM ZEMLJAMA

Prethodno priopćenje

U radu se ispituje poduzetnički potencijal studenata privatnih sveučilišta u dvije tranzicijske zemlje analizom poduzetničkih namjera studenata. Empirijska analiza se temelji na anketnim podacima prikupljenima 2017. i 2018. godine na više od 400 studenata ekonomije i poslovne ekonomije na privatnim sveučilištima u Sjevernoj Makedoniji i Hrvatskoj. Koristi se teorija planiranog ponašanja i niz determinanti kako bi se istražio utjecaj individualnih i kontekstualnih varijabli na poduzetničke namjere. Sagledavanje slike o poduzetništvu koju studenti imaju i njihove ocjene socio-ekonomske uloge poduzetnika u društvu i prestižnosti u odnosu na druga zanimanja, daje vrijedne rezultate za nositelje politike koji žele unaprijediti poduzetnički potencijal i poslovnu klimu u manje razvijenim zemljama. Rad iznosi empirijske dokaze o pozitivnim učincima dvije varijable iz teorije planiranog ponašanja na poduzetničke namjere, a to su osobni stavovi studenata poslovne ekonomije na privatnim sveučilištima u tranzicijskim zemljama prema poduzetništvu i subjektivne norme. Najzanimljiviji je rezultat pozitivan učinak percipiranih prepreka kao kontekstualne varijable na poduzetničke namjere, što je u suprotnosti s dosadašnjim spoznajama.

poduzetništvo; poduzetničke namjere; tranzicija; teorija planiranog ponašanja