Hrvatsko
društvo
ekonomista

Heinzelova 4a
Zagreb 10000
tel. 01/46 00 888
fax. 01/46 50 366
e-mail: hde@ingbiro.hr

facebook

linkedin

BROJEVI ::: AUTORI ::: PRETRAŽIVAČ

Rujan 2005. ::: Vol.56 No.09

    Ksenija Dumičić
    Tonći Lazibat
    Božo Matić

IMPLEMENTIRANOST SUSTAVA KVALITETE I STRUKTURA TRŽIŠTA – ANKETA NA UZORKU HRVATSKIH PODUZEĆA

Izvorni znanstveni članak

Članak prikazuje istraživačke nalaze autora temeljene na izvornom anketnom istraživanju provedenom na reprezentativnom uzorku hrvatskih poduzeća koncem 2003. godine. Rezultati vode do sljedećih zaključaka: 1. Ako se tržište podijeli na domaće i izvozno, nešto je veći udio firmi s uvedenim sustavom kvalitete kod izvozno orijentiranih poduzeća (24%) nego kod ovih drugih (17%), iako povezanost izvozne orijentacije s implementiranošću sustava kvalitete nije statistički značajna. Bez obzira na razinu kulture kvalitete, stjecanje prihoda je tek kod prosječno 30% poduzeća došlo prvenstveno od izvoza, s tim da je kod firmi s uvedenim sustavom kvalitete postotak takvih (38%) iznad prosjeka. Međutim, stupanj usvojenosti sustava kvalitete u poduzećima i dominantna orijentiranost na određeno tržište: domaće, regionalno, europsko ili šire internacionalno, od kojeg analizirana poduzeća primarno stječu prihode, su statistički značajno ovisna obilježja. Posebno zabrinjava da blizu polovice istraživanih poduzeća posluje samo na domaćem tržištu i uopće ne mari za sustave kvalitete. 2. Stupanj kulture kvalitete i struktura prosječnih udjela u uku-pnom prihodu ostvarenih od pojedinih vrsta klijenata, korporativnih ili maloprodajnih, su povezane kategorije. Poduzeća s uvedenim sustavom kvalitete imaju statistički značajno veći udio korporativnih klijenata kao izvora prihoda nego poduzeća koja primaju konzultacije za uvođenje sustava kvalitete i ostala poduzeća. Firme s uvedenim sustavom kvalitete su manje okrenute maloprodaji nego ostale i ta razlika je statistički značajna. Poduzeća koja primaju konzultacije za uvođenje sustava kvalitete i firme koje za kvalitetu ne mare, međusobno se ne razlikuju statistički značajno glede proporcije prihoda od maloprodaje.

sustav kvalitete; međunarodno tržište; χ2 test; MANOVA; Scheffeov test

Puni tekst (Engleski) Str. 615 - 633 (pdf, 234.03 KB)