Prethodno priopćenje
Tržište kriptovaluta je moderna investicijska platforma temeljena na blockchain tehnologiji, s decentraliziranim sustavom, koja privlači brojne investitore zbog potencijalno visokih povrata. Budući da su ova tržišta relativno nova, pretpostavlja se da individualne pristranosti imaju veliki utjecaj na oblikovanje ponašanja investitora i daljnjih namjera ulaganja. Istraživanje je provedeno anketnim upitnikom na uzorku od 109 investitora koji ulažu u kriptovalute u Hrvatskoj. Za dobivanje rezultata korištena je metoda strukturalnog modeliranja metodom parcijalnih najmanjih kvadrata. Utvrđeno je da ponašanje krda i pretjerano samopouzdanje pozitivno utječu na namjeru ulaganja. To implicira da će se investitori vjerojatnije uključiti u ulaganja u kriptovalute ako slijede gomilu i ako su skloni precijeniti svoje vještine i znanje. Suprotno tome, prospektna teorija negativno utječe na namjeru ulaganja, pokazujući da averzija prema riziku, posebno na ovim novo popularnim tržištima, smanjuje te namjere zbog zabrinutosti oko potencijalnog gubitka. Glavno ograničenje rada je veličina uzorka, koja bi se mogla povećati duljim razdobljem prikupljanja podataka. Dodatni čimbenici ponašanja, kao i osobine ličnosti, mogu se uzeti u obzir za buduća istraživanja, budući da je namjera ulaganja potencijalno definirana mnogim drugim varijablama. Budući da ne postoji slično istraživanje za hrvatske ulagače u kriptovalute, ovo istraživanje doprinosi literaturi proširujući i potvrđujući neke od prethodnih zaključaka. Rezultati pomažu u razumijevanju psihologije investitora na tržištima kriptovaluta kako bi poboljšali svoje investicijske strategije. Osim toga, mogu se razviti edukativni programi i poboljšati platforme za trgovanje u korist investitora.
bihevioralne financije; kriptovalute; investicijska namjera; ponašanje krda; pretjerano samopouzdanje; prospektna teorija.
Hrvatsko društvo ekonomista